My Eco Home.nl

Wat is greenwashing en hoe herken je het?

Er zijn zoveel mensen op de wereld die denken dat ze milieubewust bezig zijn. En toch blijkt dit in de praktijk vaak anders te zijn. Niet omwille van henzelf, want ze zien een product met de woorden puur, natuurlijk of biologisch en denken dat het goed is voor zichzelf en het milieu. Producten laten je denken dat je een milieuvriendelijk product gebruikt, maar in werkelijkheid is dit niet het geval. Dat wordt ook wel greenwashing genoemd. Verder in dit artikel vertellen we je hoe je greenwashing kunt herkennen! 

Wat is greenwashing?

Greenwashing gaat dus om het misleiden van een consument. Bedrijven en organisaties doen zich groener voor dan dat ze in in eigenlijk zijn. Een marketing techniek om meer producten te verkopen. Dat  gebeurt op vele manieren en in verschillende gradaties. In het geval van huidverzorging en cosmetica gebeurt het met termen die positief worden geacht voor het milieu. Biologisch, puur, eerlijk, ecologisch en natuurlijk zijn hier veel gebruikte en populaire woorden voor. Deze termen zijn namelijk niet beschermd, elke producent kan dit op de verpakking zetten. Het moet dan wel in het product zitten, en toch is dit soms maar 1%. Dat is al genoeg om het een ‘natuurlijk’ product te noemen. Greenwashing gaat niet alleen over de ingrediënten van een product maar bijvoorbeeld ook onder welke arbeidsomstandigheden het product is gemaakt. 

Hoe herken je greenwashing?

Dat is heel lastig. Om greenwashing echt te herkennen moet je het hele proces bekijken van een bedrijf en product. Is een bedrijf open over waar het product wordt geproduceerd, onder welke arbeidsomstandigheden en hoe de ingrediënten worden vergaard? Is het antwoord nee dan is dit hoogstwaarschijnlijk omdat het een niet milieuvriendelijk proces is. De alarmbellen zouden moeten gaan rinkelen. Voel je vrij om het bedrijf te bellen en kritische vragen te stellen. Krijg je geen antwoord op je vragen dan is het beter om dit bedrijf te mijden. Bedrijven die groen zijn of écht proberen te zijn zullen open zijn over het gehele productieproces. Het is nog altijd beter dat een bedrijf zegt dat ze nog niet zo groen als dat ze zouden willen zijn, maar dat ze er wel mee bezig zijn om te verbeteren. Kijk niet alleen naar mooie slogans, maar naar hun doelstellingen en of ze er actief mee bezig zijn. 

Keurmerken

Bedrijven gebruiken keurmerken om geloofwaardig over te komen. Veel keurmerken zijn echter nietszeggend en doen niets ten goede van mens, dier en milieu. Een mooi voorbeeld hiervan is het ‘Beter Leven’ keurmerk. Beter leven betekent niet meteen een goed leven. Uiteindelijk worden de dieren tegen hun wil in gedood. Het Beter Leven keurmerk is er vooral om de consument een goed gevoel te geven. 

Er zijn weinig keurmerken die ook echt een schoner milieu als doel hebben. Gelukkig zijn er wel een aantal, zoals het FSC keurmerk, NaTrue certificaat en GOTS-certificaat. Zie je een keurmerk dat je niet kent dan is een snelle Google search een goed idee. Zo weet je of het product dat je in huis haalt ook echt groen is. 

Was jij al bekend met de term greenwashing? 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.